W dzisiejszej dobie jednym z podstawowych narzędzi pracy jest komputer. Bogactwem informacji jest internet. W praktyce szkolnej komputer stał się nowoczesnym, atrakcyjnym środkiem dydaktycznym, zdecydowanie usprawniającym proces nauczania – uczenia się, ale przede wszystkim stał się nieocenionym narzędziem pracy nauczyciela.
W związku z powyższymi faktami posiadanie wiedzy w zakresie posługiwania się komputerem jest niezbędne. Właściwemu wykorzystaniu technologii informacyjnej i komunikacyjnej sprzyja odpowiednie przygotowanie, osobiste zaangażowanie nauczyciela i inwencja twórcza. Moja praca z komputerem zaczęła się na długo przed rozpoczęciem stażu. Pierwsze kroki w obsłudze komputera stawiałam dzięki poradnikowi „Easy PC”, zawierającym wszelkie niezbędne informacje o tym, co należy wiedzieć o komputerze używanym w domu i w pracy. Nieocenioną pomocą dla mnie były również konsultacje z osobami, mającymi już doświadczenie i przygotowanie do pracy z komputerem.
Wiedzę z zakresu technologii komputerowej pogłębiłam podczas studiów podyplomowych, gdzie przeprowadzono 30 godzin zajęć laboratorium komputerowego. Umiejętność ta, stale rozwijana, okazała się bardzo przydatna – pomaga mi wykonywać pracę w szkole, czy w domu, szybciej i znacznie prościej.
W swojej pracy wykorzystuję technologię informacyjną i komunikacyjną w wielu płaszczyznach:
1. Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem multimedialnych programów edukacyjnych.
W praktyce szkolnej wykorzystanie technik informatycznych w nauczaniu przedmiotów innych niż informatyka i technologia informacyjna napotyka szereg trudności. W mojej szkole funkcjonuje jedna pracownia informatyczna, ale jest ona raczej przystosowana do pracy w grupach. Z tego względu jest ona obciążona zajęciami, co stwarza problemy organizacyjne związane z przeprowadzeniem w niej zajęć innych niż informatyka. Poza tym korzystanie z pracowni wymaga obecności i pomocy nauczyciela informatyki, co stanowi dodatkowe ograniczenie. Mnie udało się przeprowadzić parę zajęć rewalidacji indywidualnej w klasach I-III w pracowni informatycznej, w roku szkolnym 2004/2005, głównie dzięki uprzejmości i pomocy nauczyciela informatyki, który udostępnił mi pracownię na czas zajęć oraz udzielał pomocy technicznej. Podczas lekcji korzystałam z programów edukacyjnych:
- Reksio i ortografia
- Matematyka na wesoło
- Encyklopedia dla dzieci
- Idę do szkoły
Powyższe programy stanowią zbiór zabaw i gier edukacyjnych, w których najmłodsi poznają i utrwalają cyfry, litery, kształty, kolory, zwierzęta i rośliny. Zabawy ćwiczą pamięć, rozwijają zdolności kojarzenia i logicznego myślenia.
2. Pozyskiwanie i gromadzenie informacji.
Internet stanowi wszechstronne źródło informacji. Można powiedzieć, iż jest to ogromna baza danych zawierająca teksty, grafikę, dźwięki, a więc dane multimedialne.
Jako medium edukacyjne, spełnia następujące założenia:
- dostarcza dokładnych i aktualnych informacji (przy założeniu, że korzystamy z wiarygodnego źródła),
- zapewnia możliwość przechowywania informacji w pojedynczym źródle,
- zapewnia czytelność dostarczania ogromnych, często bardzo złożonych zasobów informacyjnych przy minimalnym nakładzie kosztów, czasu i wysiłku,
- jest łatwy w dostępie i prosty w korzystaniu.
Walory Internetu sprawiają, że nauczyciel może poszerzyć zasób swojej wiedzy, aktualizować informacje, zapoznać się z nowatorskimi sposobami prowadzenia zajęć. Najciekawszą -z punktu widzenia edukacji- usługą, oferowaną przez sieć, jest dostęp do systemu powiązanych ze sobą informacji (tekstu, obrazów, zapisów dźwiękowych i filmowych) zwanych stronami www . Korzystający ze stron ma możność otrzymania wiadomości z dowolnego ogniwa w zależności od jego wyboru. W swojej pracy korzystam z takich serwisów edukacyjnych i oświatowych jak: www.eduseek.pl, www.interkl@sa.pl, www.awans.net.pl, www.eduinfo.pl, www.profesor.pl, www.literka.pl, www.republika.pl.
Korzystam także ze stron Ministerstwa Edukacji i Nauki, Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz Kuratorium Oświaty w Gdańsku. Dzięki nim zapoznawałam się z dokumentami, rozporządzeniami i ustawami podręczniki są zatwierdzone i polecane przez MENiS, zdobywałam informacje dotyczące awansu zawodowego nauczycieli i oraz przebiegu egzaminów itp.
3. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem poprzez publikowanie autorskich opracowań.
Dzięki technologii informatycznej można nie tylko pozyskiwać informacje, ale i dzielić się z innymi swoimi osiągnięciami, pomysłami, wykorzystanymi w pracy dydaktycznej i wychowawczej materiałami. Chcąc podzielić się swoim doświadczeniem zawodowym z innymi nauczycielami, zamieściłam w serwisie internetowym www.literka.pl swój artykuł „Elementy muzykoterapii w pracy z dziećmi” . Z programem własnym szkolnego koła teatralnego można zapoznać się na stronie internetowej placówki www.osw.vel.pl.
4. Korzystanie z edytora tekstu WORD.
Komputer służy mi także do przygotowania sprawdzianów, testów, scenariuszy zajęć. Korzystam wtedy z możliwości programu Microsoft Office Word. Dzięki temu przygotowywane i wykorzystywane przeze mnie materiały są czytelne, estetyczne. Program MS Word posłużył mi także do opracowania dokumentacji pedagogicznej, w tym planów wynikowych, programu, referatów, projektów, protokołów spotkań zespołu samokształceniowego. Także materiały informacyjne, karty dotyczące osiągnięć uczniów przekazywane rodzicom na zebraniach, kwestionariusz wywiadu środowiskowego oraz plany pracy z rodzicami i arkusze ewaluacyjne dotyczące współpracy nauczycieli z rodzicami opracowałam przy pomocy tego narzędzia. Wspólnie z koleżankami przygotowałyśmy ankietę dla uczniów dotyczącą zachowań ryzykownych.
Wykorzystując program MS Word napisałam kilka artykułów do prasy lokalnej, dotyczących wydarzeń szkolnych.
5. Komunikacja i wymiana doświadczeń.
Internet jest nie tylko źródłem informacji wykorzystywanej w procesie edukacyjnym, ale i miejscem komunikowania się ludzi. Internet umożliwia i rozwija kontakty, które w sposób tradycyjny są utrudnione. Często uczestniczę w forach dyskusyjnych serwisów edukacyjnych, gdzie wymieniam poglądy z innymi nauczycielami, uzyskuję odpowiedź na nurtujące mnie pytania lub po prostu dodajemy sobie nawzajem słowa otuchy.
Innym sposobem mojej komunikacji jest korzystanie z poczty elektronicznej. Dzięki niej uzyskuję informacje o organizowanych przedsięwzięciach edukacyjnych i ich regulaminach (tak było z Forum Teatralnym organizowanym przez MOW w Kwidzynie, konkursem grantowym).
Efekty działania:
- właściwe wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej pozwoliło mi na wzbogacenie warsztatu pracy i właściwą jego organizację
- sprawne posługiwanie się przeze mnie technologią informacyjną i komunikacyjną wpłynęło także na podniesienie jakości realizowanego w szkole procesu dydaktyczno – wychowawczego
- podnosi moje kompetencje (dzięki poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności), a zatem i efektywność nauczania
- umożliwia pracę zgodnie z przepisami prawa oświatowego, których aktualne wersje można pozyskać m.in. za pośrednictwem Internetu
- skraca czas na przygotowanie zajęć edukacyjnych, a zatem stwarza możliwość wykonywania innych zadań na rzecz szkoły,
- stwarza możliwość aktywizacji moich uczniów na lekcjach oraz rozbudzania ich ciekawości poznawczej.
Beata Zawadzka |